wtorek, 24 stycznia 2012

Odkrycie roku 2011 - Podcasting

Kończy się styczeń, więc to w zasadzie ostatni dzwonek na jakiekolwiek podsumowania roku poprzedniego.  Nie będę się bawił w szczegółowe analizy, ale opowiem krótko  o moim największym pozytywnym odkryciu minionego roku.

W trakcie sierpniowego urlopu trafiłem na, jak mi się wtedy wydawało, bloga poświęconego Stephenowi Kingowi o tytule Radio SK. Gdy zacząłem przeglądać wpisy okazało się, że to nie zwykły blog, ale - podcast. Dla mnie zjawisko wtedy zupełnie nowe. W ramach urlopu postanowiłem nadrobić zaległości w audycjach Radia SK, a dzięki liście linków polecanych na stronie zacząłem także poszerzać podcastowe horyzonty.

Czym jest podcast i co mnie tak wciągnęło? Dla mnie jest to przykład unikatowej audycji radiowej. Słucham i szukam podcastów na konkretny temat.  Nie interesują mnie audycje prowadzone na zasadzie audio-pamiętnika jakie też można spotkać w Internecie.  Jeżdżąc do pracy zwykłem słuchać radia ale w radiach (nawet „alternatywnych”) dominuje muzyka lub publicystyka. Brakowało mi ciekawych programów tematycznych a właśnie takich w Internecie można znaleźć mnóstwo.  Podziwiać należy zapał i profesjonalizm wielu ich twórców.

Przez ostatnie pół roku zaczęła mi się krystalizować lista żelaznych tytułów na mojej playliście. O pierwszej trójce krótko poniżej. Kolejność przypadkowa, wspólny mianownik – ciekawy temat, interesujące rozmowy.

Radio SK – mój pierwszy podcast i choćby z tego względu mam do niego potężną dozę sentymentu. Podcast tworzony przez Huberta „Mando” Spandowskiego redaktora stephenking.pl  Tak jak możecie się domyślać dotyczy wszelkich „kingowych” tematów. Dyskusje na temat książek, recenzje filmów, ciekawostki, a wszystko w formie krótkich, bardzo dobrze zrealizowanych odcinków.

Sklepik z horrorami – wyjątkowy podcast o kinie, głównie grozy tworzony przez Jacka Rokosza i Patryka Tomiczka. Panowie to miłośnicy i znawcy kina, w tym także pogardzanego w Polsce kina klasy B. Każda audycja to wyjątkowe spotkanie z jednym z istotnych (z różnych względów) filmów, pełna informacji z zza kulis produkcji oraz ciekawych interpretacji poruszanych w nim wątków. Dla miłośników kina (grozy) lektura obowiązkowa.

Fantasmagieria – nietypowy podcast poświęcony elektronicznej rozrywce tworzony przez trójkę autorów. Dahman, Tzymische, Dr Judym prowadzą w różnym składzie ciekawe rozmowy dotyczące gier video.  Rozmowy, które nie sprowadzają się tylko do recenzji gier, ale często poruszają inne nie tylko branżowe tematy. Właśnie te rozmowy off-topic to prawdziwe perły.

Jeżeli jeszcze nie mieliście do czynienia z podcastingiem, a jesteście zmęczeni radiową papką polecam eksplorację tematu. Podcastów jest mnóstwo, ale dzięki audycjom takim jak Podcastofon, czy rozległemu katalogowi programów na  iTunes każdy może znaleźć coś dla siebie. Spróbujcie, a Wasz odtwarzacz już nigdy nie będzie narzekał na nudę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz